Greenpeace: Κορυφώνονται το καλοκαίρι στην Ευρώπη οι πτήσεις ιδιωτικών τζετ

©Mitja Kobal3_Greenpeace

Κατακόρυφη αύξηση των πτήσεων ιδιωτικών τζετ σε ευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών αποκαλύπτει νέα ανάλυση που ανατέθηκε από το γραφείο της Greenpeace στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη στο T3 Transportation Think Tank. Όπως είναι αναμενόμενο, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Συγκεκριμένα, στους ευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών, οι αφίξεις πτήσεων με ιδιωτικά τζετ αυξήθηκαν ως και 250% κατά τη διάρκεια της περιόδου διακοπών, γεγονός που αναδεικνύει ότι οι περισσότερες από τις πτήσεις αυτές έγιναν για σκοπούς αναψυχής. Επίσης, καταγράφηκαν περισσότερες από 117.000 πτήσεις με ιδιωτικά τζετ σε 45 προορισμούς διακοπών όλη τη χρονιά, κάτι που οδήγησε σε εκπομπές περισσότερων από 520.000 τόνων CO2. Η Νίκαια, η Γενεύη και η Πάλμα ντε Μαγιόρκα ήταν οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί.

Όπως επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή της η Greenpeace, η ανάλυση επικεντρώνεται σε προορισμούς που προωθούνται από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τις εταιρείες ιδιωτικών τζετ. Η πλειονότητα των πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έγινε στη Μεσόγειο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και μεταφέρθηκε στην περιοχή των Άλπεων τους ψυχρότερους μήνες. Τα δεδομένα αποκαλύπτουν μια σημαντική εποχική αύξηση, τονίζοντας την αυξημένη χρήση των τζετ για αναψυχή και διακοπές.

Τα δεδομένα όσον αφορά την Ελλάδα είναι τα εξής:

  • Πέντε από τα συνολικά 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν βρίσκονται στην Ελλάδα: Αθήνα, Κρήτη (Ηράκλειο και Χανιά), Μύκονος και Σαντορίνη.

  • Συνολικά 9.751 ιδιωτικά τζετ προσγειώθηκαν σε αυτά τα πέντε αεροδρόμια το 2023.

  • Περίπου το 70% αυτών των ιδιωτικών τζετ προήλθε από άλλες χώρες, ενώ περίπου το 30% ήταν πτήσεις εσωτερικού.

  • Το ποσοστό CO2 των εποχικών πτήσεων (Ιούνιος με Σεπτέμβριος) ξεπέρασε κατά πολύ το 50% σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια που αναλύθηκαν. Αυτό σημαίνει ότι περισσότερο από το 50% των ετήσιων εκπομπών CO2 προκλήθηκαν κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
    Το υψηλότερο ποσοστό καταγράφηκε στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, με 89%. Αυτό είναι και το υψηλότερο ποσοστό εποχικών εκπομπών σε όλα τα 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν.

  • Οι 9.751 πτήσεις με ιδιωτικό τζετ σε ελληνικούς προορισμούς διακοπών προκάλεσαν περίπου 57.500 τόνους CO2. Αυτό αντιστοιχεί στις ετήσιες εκπομπές περίπου 38.300 οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Επιπλέον, οι 2.266 πτήσεις ιδιωτικών τζετ από ελληνικά αεροδρόμια σε προορισμούς διακοπών εκτός Ελλάδος προκάλεσαν 11.400 τόνους CO2.

Το 93,2% των ευρωπαϊκών πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έγινε μέσα στην Ευρώπη και το 11,9% αυτών κάλυψε αποστάσεις έως 250 χλμ., δηλαδή ταξίδια που θα μπορούσαν να έχουν γίνει χρησιμοποιώντας πιο βιώσιμα μέσα μεταφοράς όπως τρένα ή πλοία. Μόνο μία πτήση με ιδιωτικό τζετ σε αυτούς τους προορισμούς αντιστοιχεί σε σχεδόν τις μέσες εκπομπές ενός Ευρωπαίου πολίτη (4,46 έναντι 5,37 τόνους CO2). Η εκτίμηση αυτή αποκαλύπτει το πώς οι πολύ πλούσιοι επιδεινώνουν δυσανάλογα την κλιματική κρίση.

H υπεύθυνη εκστρατείας για τις μεταφορές στην Greenpeace Κλάρα Τόμσον ανέφερε σχετικά: «Ενώ οι καθημερινοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής κρίσης -πλημμύρες, πυρκαγιές, καύσωνες και ξηρασίες- δισεκατομμυριούχοι συνεχίζουν να κυκλοφορούν με τα ιδιωτικά τζετ τους υπό το πρόσχημα ότι ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους, ενώ απλώς κάνουν ταξίδια αναψυχής σε πολυτελείς προορισμούς. Αυτές οι πτήσεις προκαλούν ένα δυσανάλογο μερίδιο εκπομπών από τις αερομεταφορές και επιταχύνουν την κλιματική κατάρρευση. Αυτή η ακραία πολυτέλεια όχι μόνο βλάπτει το περιβάλλον, αλλά κάνει τις ανισότητες βαθύτερες, αφήνοντας την πλειονότητα να πληρώνει το τίμημα των κλιματικών καταστροφών και των καθημερινών δυσκολιών».

Όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή της η Greenpeace, απαιτεί την άμεση απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ, μιας πολυτέλειας για ελάχιστους προνομιούχους που βάζει σε κίνδυνο τις πιο ευάλωτες ομάδες. Επιπλέον, ζητεί την εφαρμογή μέτρων όπως ένας φόρος πλούτου στην Ευρώπη, που όχι μόνο θα μπορούσε να συμβάλει στην κλιματική δικαιοσύνη αλλά και να παρέχει πόρους για δημόσια αγαθά όπως η οικονομικά προσιτή στέγαση και οι δημόσιες μεταφορές. «Είναι καιρός να παρθούν γενναία μέτρα ώστε να μπει σε προτεραιότητα το κοινό καλό και όχι ο πολυτελής τρόπος ζωής ελάχιστων, για ένα πιο ισότιμο και βιώσιμο μέλλον» καταλήγει η Greenpeace στην ανακοίνωσή της.

Περίληψη της μελέτης στα ελληνικά εδώ

Η μελέτη στα αγγλικά εδώ