Χιλιάδες εμπορευματοκιβωτία χάνονται κάθε χρόνο στους ωεκανούς – Οι περιβαλλοντικές συνέπειες

Ένα πρόσθετο πρόβλημα όσον αφορά την περιβαλλοντική ρύπανση έρχεται να αναδείξει έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (WSC), σύμφωνα με την οποία από τα περίπου 250 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια που διασχίζουν τους ωκεανούς κάθε χρόνο, τα τελευταία 15 χρόνια περισσότερα από 20.000 έχουν καταλήξει στη θάλασσα.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, κάθε χρόνο χάνονται έως και 1.382 εμπορευματοκιβώτια, ενώ σύμφωνα με το Associated Press περισσότερα από 20.000 έχουν καταλήξει στον ωκεανό τα τελευταία 15 χρόνια. Κάποιοι ωστόσο ισχυρίζονται ότι ο αριθμός είναι ακόμα μεγαλύτερος.

Το περιεχόμενό τους πολλές φορές ξεβράζεται σε ακτές, επιδρά αρνητικά στους βιότοπους και στα ενδιαιτήματα ζωικών ειδών, και έρχεται να προστεθεί στο μεγάλο σκουπιδότοπο των ωκεανών.

Οι περισσότερες από τις πρώτες ύλες και τα καθημερινά αγαθά που διακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις -από μπλουζάκια μέχρι τηλεοράσεις και από κινητά τηλέφωνα μέχρι νοσοκομειακά κρεβάτια- συσκευάζονται σε μεγάλα μεταλλικά κιβώτια στο μέγεθος ρυμουλκούμενων τρακτέρ και στοιβάζονται σε πλοία.

Κάποια από τα εκατομμύρια κοντέινερ που διασχίζουν τους ωκεανούς δεν φτάνουν στον προορισμό τους, αλλά βυθίζονται άθικτα στον πυθμένα της θάλασσας και δεν είναι δυνατό να εντοπιστούν ούτε να ανακτηθούν, ενώ άλλα διαλύονται και απελευθερώνουν το φορτίο τους.

Το αποτέλεσμα είναι τρομακτικό και η περιβαλλοντική καταστροφή που συντελείται τεράστια.

Ο Ρας Λιούις, εθελοντής καθαριστής παραλιών, έχει μαζέψει μερικά παράξενα πράγματα κατά μήκος της ακτής της χερσονήσου Long Beach στην πολιτεία της Ουάσινγκτον όλα αυτά τα χρόνια: Hot Wheels κράνη ποδηλάτων με φτερά, πλαστικά δολώματα, πολύχρωμα νεροπίστολα, υποδήματα Crocs. Πολλά σκουπίδια των ωκεανών που ξεβράστηκαν στην παραλία του Λιούις αντιστοιχούσαν σε αντικείμενα που χάθηκαν από το γιγαντιαίο φορτηγό πλοίο ONE Apus τον Νοέμβριο του 2020. Όταν το πλοίο προσέκρουσε σε ισχυρά κύματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του από την Κίνα στην Καλιφόρνια, σχεδόν 2.000 εμπορευματοκιβώτια έκαναν την εμφάνισή τους στον Ειρηνικό. Δικαστικά έγγραφα και εκθέσεις της βιομηχανίας δείχνουν ότι το πλοίο μετέφερε κράνη ποδηλάτων αξίας άνω των 100.000 δολαρίων και χιλιάδες χαρτοκιβώτια με Crocs, καθώς και ηλεκτρονικά είδη και άλλα πιο επικίνδυνα εμπορεύματα: μπαταρίες, αιθανόλη και 54 δοχεία με πυροτεχνήματα.

Ένα ακόμα σοκαριστικό περιστατικό καταγράφηκε φέτος το καλοκαίρι, όταν οι άνεμοι ξέβρασαν χιλιάδες πλαστικά σφαιρίδια στην ακτή κοντά στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα, τρία χρόνια μετά τη μαζική πυρκαγιά στο πλοίο X-Press Pearl που έκαιγε για μέρες και βύθισε το σκάφος. Η καταστροφή οδήγησε σε περισσότερα από 1.400 κατεστραμμένα εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα – απελευθερώνοντας δισεκατομμύρια πλαστικά σφαιρίδια, γνωστά ως nurdles, καθώς και χιλιάδες τόνους νιτρικού οξέος, μολύβδου, μεθανόλης και υδροξειδίου του νατρίου, όλα τοξικά για τη θαλάσσια ζωή.

Σύντομα οι εθελοντές συνέλεξαν χιλιάδες νεκρά ψάρια, τα βράγχια των οποίων ήταν γεμάτα με πλαστικό και σχεδόν 400 νεκρές θαλάσσιες χελώνες που απειλούνται με εξαφάνιση, περισσότερα από 40 δελφίνια και έξι φάλαινες.

Ειδικός του Ερευνητικού Ινστιτούτου Monterey Bay στην Καλιφόρνια σε συνεργασία με ομάδα επιστημόνων εντόπισε το κοντέινερ το 2004 σε βάθος 1.280 μέτρων κατά τη διάρκεια έρευνας σχετικά με κοράλλια. Όπως είπε, όταν τόσο βαριά φορτία καταλήγουν στον βυθό συνθλίβουν τα πάντα και με την πάροδο του χρόνου, την αλλαγή ροής του νερού και των ιζημάτων, να μεταβάλλουν όλο το οικοσύστημα στο σημείο επηρεάζοντας τα ζωικά και φυτικά είδη.

Οι εικόνες δείχνουν ότι το εμπορευματοκιβώτιο προερχόταν από το «Med Taipei», το οποίο είχε χάσει δεκάδες κιβώτια σε φουρτουνιασμένη θάλασσα σε ένα ταξίδι μεταξύ Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες. Το 2006, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές του πλοίου κατέληξαν σε διακανονισμό με το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να καταβάλουν 3,25 εκατομμύρια δολάρια για εκτιμώμενες ζημιές στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Η αμερικανική ακτοφυλακή δεν έχει τη δικαιοδοσία να υποχρεώσει τους πλοιοκτήτες να ανακτήσουν εμπορευματοκιβώτια, εκτός εάν απειλούν ένα θαλάσσιο καταφύγιο ή περιέχουν πετρέλαιο ή χαρακτηρισμένα επικίνδυνα υλικά.

Όμως δεν είναι μόνο οι περιβαλλοντολόγοι που ανησυχούν. Ορισμένα χαμένα εμπορευματοκιβώτια επιπλέουν για μέρες πριν βυθιστούν – θέτοντας σε κίνδυνο σκάφη όλων των μεγεθών, από εμπορικά σκάφη μέχρι ιστιοφόρα αναψυχής.

Ο αθλητικός οργανισμός World Sailing έχει αναφέρει τουλάχιστον οκτώ περιπτώσεις στις οποίες τα πληρώματα αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σκάφη λόγω συγκρούσεων με κοντέινερ. Το 2016, ο ιστιοπλόος Τόμας Ράιαντ βρισκόταν 42 ημέρες σε έναν αγώνα όταν το κύτος του ιστιοπλοϊκού του σκάφους έσπασε από μια ξαφνική σύγκρουση με κάτι που φαινόταν να είναι ένα πλωτό εμπορευματοκιβώτιο.

«Ανατριχιάζω και μόνο που το σκέφτομαι», είπε σε ένα βίντεο που έστειλε από το κατεστραμμένο σκάφος του καθώς κατευθυνόταν προς την ακτή.

Στη Σρι Λάνκα οι συνέπειες του ατυχήματος του «X-Press Pearl» παραμένουν, τρία χρόνια μετά τη βύθιση του πλοίου. Οι αλιείς είδαν τα αποθέματα βασικών ειδών να συρρικνώνονται και οι πληθυσμοί μακρόβιων, αργά αναπαραγόμενων ζώων, όπως οι θαλάσσιες χελώνες, μπορεί να χρειαστούν αρκετές γενιές για να ανακάμψουν.

Πηγή: in.gr