Κομισιόν: Προθεσμία τριών ετών στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες για τους στόχους CO2

Στις τιμές τριών ετών, αντί ενός, θα βασίζονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να επιτύχουν τους νέους στόχους εκπομπών CO2, όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπαναχωρώντας στις πιέσεις τους.

Η Ε.Ε. μείωσε σημαντικά το ανώτατο όριο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων τον τελευταίο χρόνο. Τουλάχιστον το ένα πέμπτο του συνόλου των πωλήσεων των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών πρέπει να είναι ηλεκτρικά οχήματα (EV) για να αποφευχθούν βαριά πρόστιμα, με απώτερο στόχο να είναι μηδενικές οι εκπομπές το 2035.

Έπιτα από συνάντηση με στελέχη του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, συνδικάτα και φορείς, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι το εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε. θα προτείνει αργότερα αυτόν τον μήνα να επιτραπεί η συμμόρφωση μέσα σε τρία χρόνια και όχι μόνο το 2025.

Η επίτευξη των στόχων και η αποφυγή των σχετικών προστίμων εξαρτάται από την πώληση περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων, ένα τμήμα όπου οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υστερούν έναντι των κινεζικών και των αμερικανικών αντιπάλων τους

Οι μετοχές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, Renault, BMW και Mercedes-Benz, αυξήθηκαν κατά 1,5% έως 4% μετά τα σχόλια της προέδρου της Κομισιόν.

«Οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι. Πρέπει να εκπληρώσουν τους στόχους, αλλά αυτό σημαίνει μεγαλύτερη ανάσα για τη βιομηχανία» δήλωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σε συνέντευξη Τύπου, προσθέτοντας ότι η πρόταση θα χρειαστεί ακόμη την έγκριση των κυβερνήσεων της Ε.Ε. και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η συμμόρφωση θα βασίζεται πλέον στις μέσες εκπομπές μιας αυτοκινητοβιομηχανίας κατά την περίοδο 2025-2027.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ε.Ε., οι οποίες έχουν πληγεί από την πτώση της ζήτησης και το κλείσιμο εργοστασίων και τώρα προετοιμάζονται για τους δασμούς των ΗΠΑ, είχαν ζητήσει από την Επιτροπή να τους χορηγήσει απαλλαγή από τα πρόστιμα που λένε ότι θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 15 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2025.

Η Ιταλία και η Τσεχία, οι οποίες είχαν πιέσει για χαλάρωση των κυρώσεων, χαιρέτισαν την πρόταση. Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο Ούρζο δήλωσε ότι αυτό σημαίνει ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει σωθεί, αν και ο Τσέχος υπουργός Μεταφορών Μάρτιν Κούπκα ανέφερε ότι η χώρα του θα πιέσει για πενταετή παράταση.

Ο Όλιβερ Μπλούμε, διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης, της Volkswagen, δήλωσε ότι χαιρέτισε τη «ρεαλιστική προσέγγιση» της Επιτροπής που δεν επηρέασε τη μείωση των εκπομπών CO2 και έδωσε ευελιξία στις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιταχύνουν τη ζήτηση με οικονομικά προσιτά νέα μοντέλα.

Η Renault, από την πλευρά της, τόνισε ότι η ευέλικτη προσέγγιση της Επιτροπής θα επιτρέψει στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ε.Ε. να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων και να παραμείνουν ανταγωνιστικές καθώς η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται.

Η Σίγκριντ ντε Βρις, γενική διευθύντρια της ευρωπαϊκής ένωσης κατασκευαστών αυτοκινήτων ACEA, δήλωσε ότι η πρόταση είναι θετική, αλλά η επίτευξη των στόχων θα εξακολουθήσει να είναι πολύ δύσκολη. Ο Ματίας Ζινκ, πρόεδρος της ευρωπαϊκής ένωσης προμηθευτών αυτοκινήτων CLEPA, ανέφερε ότι η πρόταση προσφέρει «περιορισμένη ανακούφιση».

Η ACEA, η οποία είχε επιδιώξει μεγαλύτερη παράταση, δήλωσε ότι η βιομηχανία αντιμετώπιζε δυσάρεστες εναλλακτικές λύσεις, μεταξύ των οποίων μεγάλες μειώσεις τιμών, μειωμένη παραγωγή ή αγορά πιστώσεων από την αμερικανική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla και τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Volvo Cars, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Geely, δήλωσε ότι οι εταιρείες που έχουν κάνει την εργασία τους για να είναι έτοιμες για το 2025 δεν θα πρέπει να μειονεκτούν από τις αλλαγές της τελευταίας στιγμής.

Η ομάδα έρευνας και εκστρατείας για τις μεταφορές T&E περιέγραψε την πρόταση ως ένα πρωτοφανές δώρο στην αυτοκινητοβιομηχανία, που όμως θα αφήσει πίσω την Ευρώπη σε σχέση με την Κίνα.

Η Κομισιόν σκοπεύει να δημοσιεύσει αύριο Τετάρτη το σχέδιο δράσης του για την αυτοκινητοβιομηχανία, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι παραγωγοί αυτοκινήτων της Ε.Ε. μπορούν να ηλεκτροδοτήσουν τους στόλους τους και να ανταγωνιστούν τους πιο προηγμένους αντιπάλους τους.

Πηγή: moneyreview.gr