Πόσο αξιόπιστα είναι τα στοιχεία που δηλώνουν μεγάλες εταιρείες για τις εκπομές ρύπων

Μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας όπως η SAP, η IBM και η Google δηλώνουν τις εκπομπές  τους αερίων θερμοκηπίου, σε μια περίοδο εντονότερου ελέγχου σχετικά με τον ρόλο των εταιρειών στην προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Nature Communications».

Η συγκεκριμένη μελέτη διαπίστωσε ασυνέπειες στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες δηλώνουν το ανθρακικό αποτύπωμά τους, ένα μέτρο που θεωρείται όλο και περισσότερο σημαντικό για τους επενδυτές.

Η μελέτη, που διεξήχθη από ερευνητές στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου, εξέτασε τις λεγόμενες εκπομπές scope 3 που αντιπροσωπεύουν μεγάλο μερίδιο των εταιρικών αποτυπωμάτων άνθρακα, όπως επαγγελματικά ταξίδια, μετακινήσεις εργαζομένων και πώς χρησιμοποιούνται τα προϊόντα των εταιρειών. Εστιάζοντας σε 56 εταιρείες στον κλάδο της τεχνολογίας, διαπίστωσαν ότι κατά μέσο όρο αυτές απέτυχαν να αποκαλύψουν περίπου το ήμισυ των εκπομπών τους.

Ο Κρίστιαν Στολ, ένας από τους συντάκτες της έκθεσης, είπε ότι ορισμένες εταιρείες – όπως η Alphabet, μητρική της Google – βρέθηκε ότι ήταν συνεπείς στον τρόπο με τον οποίο ανέφεραν το αποτύπωμά τους σχετικά με τον άνθρακα, αλλά απέκλεισαν ορισμένες εκπομπές που θα έπρεπε να είχαν μετρηθεί. Άλλες, όπως η IBM, είχαν αναφέρει διαφορετικά αποτελέσματα για το αποτύπωμα άνθρακα και είχαν αποκλείσει τις εκπομπές που θα έπρεπε να είχαν συμπεριληφθεί. Ενδιαφέρον παρουσιάζει πάντως το εύρημα πως ούτε η Google ούτε η IBM απάντησαν αμέσως στα αιτήματα για σχολιασμό.

Επιπλέον, οι ερευνητές πρότειναν τρόπους με τους οποίους οι εταιρείες μπορούν να βελτιώσουν την αναφορά εκπομπών τους. Η Λάουρα Ντράουκερ, ανώτερη διευθύντρια εταιρικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στη μη κερδοσκοπική εταιρεία επιχειρηματικών ερευνών Ceres, δήλωσε ότι συμφωνεί με το συμπέρασμα του «Nature» ότι η διαδικασία για την κοινοποίηση των εκπομπών των εταιρειών πρέπει να βελτιωθεί.

«Ωστόσο, δεν μπορούμε να περιμένουμε τέλεια δεδομένα» είπε η Ντράουκερ και πρόσθεσε: «Οι εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιήσουν εκτιμήσεις και εργαλεία ελέγχου για να εντοπίσουν hot spots για τον κλιματικό κίνδυνο και μπορούν να θέσουν στόχους και να αναλάβουν δράση τώρα για να επιτύχουν αυτούς τους στόχους, ενώ ταυτόχρονα εργάζονται για τη βελτίωση της συλλογής και της ποιότητας δεδομένων».

Σύμφωνα με την Ντράουκερ, αντίστοιχη έρευνα της Ceres έδειξε ότι πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες των ΗΠΑ δεν έχουν φιλόδοξους στόχους για το κλίμα.