Έως το 2030 στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να κυκλοφορούν 30 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωστόσο ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που προκύπτουν είναι η διαχείριση της ανακύκλωσης των μπαταριών.
Έτσι, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα δεν εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα, έπειτα από δέκα ή δεκαπέντε χρόνια οι μπαταρίες των σημερινών αυτοκινήτων που θα έχουν φτάσει στη λήξη τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα περισσότερα εξαρτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σχεδόν τα ίδια με αυτά των συμβατικών αυτοκινήτων, όμως η μεγάλη διαφορά εστιάζεται στην μπαταρία. Οι παραδοσιακές μπαταρίες ανακυκλώνονται ευρέως, αλλά δεν μπορεί να γίνει το ίδιο και με τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Οι μπαταρίες των EVs είναι μεγαλύτερες και βαρύτερες από αυτές των συμβατικών αυτοκινήτων και αποτελούνται από αρκετές εκατοντάδες μεμονωμένες κυψέλες ιόντων λιθίου. Όλες χρειάζονται αποσυναρμολόγηση, περιέχουν επικίνδυνα υλικά και έχουν την τάση να προκαλούν εκρήξεις εάν υπάρξει κάποιο λάθος στην αποσυναρμολόγηση.
Πρόσφατες προτάσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση θέτουν προ των ευθυνών τους τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις καθιστούν υπεύθυνες για την ανακύκλωση των μπαταριών. Η Nissan, για παράδειγμα, τώρα επαναχρησιμοποιεί παλιές μπαταρίες από τα Leaf στα αυτοματοποιημένα οχήματα που παραδίδουν ανταλλακτικά στους εργαζομένους στα εργοστάσιά της.
Η Volkswagen κάνει το ίδιο, αλλά επίσης πρόσφατα άνοιξε το πρώτο της εργοστάσιο ανακύκλωσης στο Salzgitter της Γερμανίας, όπου σκοπεύει να ανακυκλώνει έως και 3.600 συστήματα μπαταριών ετησίως κατά τη διάρκεια της πιλοτικής φάσης.
Από την ανακύκλωση τα εργοστάσια αποσυναρμολόγησης επικεντρώνονται κυρίως στα μέταλλα κοβάλτιο, νικέλιο, λίθιο και μαγγάνιο. Τα αποσυναρμολογημένα μέρη των συστημάτων μπαταριών, όπως το αλουμίνιο και ο χαλκός, διατίθενται στις διάφορες γραμμές ανακύκλωσης.
Η Renault ανακυκλώνει τώρα όλες τις ηλεκτρικές μπαταρίες των αυτοκινήτων της. Για να το πετύχει αυτό έκανε μία κοινοπραξία με τη γαλλική εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων Veolia και τη βελγική εταιρεία χημικών Solvay. Στόχος της είναι να καλύψει το 25% της συνολικής αγοράς ανακύκλωσης, ενώ στοχεύει να ανακυκλώνει όλα τα αυτοκίνητα του ομίλου της.
Η χειροκίνητη αποσυναρμολόγηση συμβάλλει στην ανάκτηση περισσότερων μετάλλων, αλλά προκαλεί προβλήματα υγείας. Σε ορισμένες αγορές, όπως η Κίνα, ο κανονισμός για την υγεία και την ασφάλεια, αλλά και ο περιβαλλοντικός κανονισμός είναι πολύ πιο χαλαροί και οι συνθήκες εργασίας δεν γίνονται αποδεκτές στο δυτικό πλαίσιο. Η απάντηση σε αυτό το πρόβλημα είναι ο αυτοματισμός και η ρομποτική. Και με δεδομένο ότι η ανακύκλωση των μπαταριών είναι ένα κομμάτι που μπορεί να αποφέρει μεγάλο κέρδος, τότε είναι σίγουρο ότι η ρομποτική μπορεί να δώσει λύσεις.