Ανανεώσιμες μορφές ενέργειας: Οι στρατηγικές για την Ελλάδα το 2021
- Καθώς έχει δρομολογηθεί η διασύνδεση του συνόλου σχεδόν των νησιών, το κέντρο βάρους του σχεδιασμού του ΑΔΜΗΕ μετατοπίζεται προς την ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων της χώρας, αλλά και σε νέες δραστηριότητες όπως η αποθήκευση ενέργειας.
Και στις δύο περιπτώσεις προκύπτει άμεσο όφελος για τους καταναλωτές καθώς η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας των διασυνδέσεων θα συμβάλει στη σύγκλιση των τιμών με τις γειτονικές χώρες ενώ η αποθήκευση επιτρέπει επίσης τη συγκράτηση των τιμών αλλά και την αύξηση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών, με την διάθεση ενέργειας στο σύστημα όταν η ζήτηση και οι τιμές διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα και την απορρόφηση όταν η παραγωγή υπερβαίνει τις ανάγκες και οι τιμές είναι χαμηλές.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, το πρόγραμμα ανάπτυξης του Συστήματος 2022-2031 προβλέπει τα εξής:
-Για τα συστήματα αποθήκευσης:
1. Προτείνεται η εγκατάσταση μπαταριών ισχύος 7 – 10 μεγαβάτ στη Νάξο, στον υφιστάμενο υποσταθμό του νησιού, με ορίζοντα υλοποίησης το 2022. ‘Αμεσος στόχος είναι η διασφάλιση εφεδρείας για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών σε περίπτωση βλάβης στη διασύνδεση των Κυκλάδων.
- Η εφεδρεία αυτή σήμερα καλύπτεται από τις παλιές μονάδες της ΔΕΗ, οι οποίες όμως είναι ακριβές και επιπλέον σύντομα θα απαγορευθεί η λειτουργία τους για περιβαλλοντικούς λόγους. Το έργο θα υλοποιηθεί σε πιλοτική βάση προκειμένου το «μοντέλο» να επεκταθεί σε άλλα νησιά, όχι μόνο για την εξασφάλιση εφεδρειών αλλά και για την εξυπηρέτηση της κατασκευής υπεράκτιων αιολικών πάρκων, ή αιολικών πάρκων σε νησιά .
2. Σε πιλοτική επίσης βάση προωθείται η εγκατάσταση συσσωρευτών στη Στερεά Ελλάδα, με στόχο την υποστήριξη αυξημένης διείσδυσης ανανεώσιμων πηγών και την αντιμετώπιση της συμφόρησης στο Σύστημα.
-Για τις διεθνείς διασυνδέσεις:
1. Επισπεύδεται κατά ένα εξάμηνο η λειτουργία της νέας διασύνδεσης υπερυψηλής τάσης μεταξύ του ΚΥΤ Ν. Σάντας και του Υ/Σ Maritsa East η οποία προβλέπεται να λειτουργήσει στα μέσα του 2022 αντί για τις αρχές του 2023. Είναι η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας καθώς ήδη λειτουργεί η γραμμή Θεσσαλονίκη – Blagoevgrad.
2. Έχουν ξεκινήσει συζητήσεις μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή του Συστήματος της γειτονικής χώρας για κατασκευή δεύτερης διασύνδεσης με την Αλβανία.
3. Επίσης είναι υπό συζήτηση η επέκταση της υφιστάμενης διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας, ισχύος 500 μεγαβάτ, στα 1000 ή 1500 μεγαβάτ.
Υπενθυμίζεται ότι το 2018 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (διασύνδεση της Πάρου, της Μυκόνου και της Τήνου, μέσω της Σύρου), ακολούθησε εφέτος η δεύτερη (διασύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο και με την Πάρο) και η τρίτη φάση (ενίσχυση της διασύνδεσης) ενώ προκηρύσσονται οι διαγωνισμοί για την τέταρτη και τελευταία φάση (Σαντορίνη, Μήλος, Σέριφος και Φολέγανδρος) που θα ολοκληρωθεί το 2023 για τη Σαντορίνη και το 2024 για τα άλλα νησιά.
- Η μικρή διασύνδεση της Κρήτης (Χανιά – Πελοπόννησος) τέθηκε πριν λίγες ημέρες σε δοκιμαστική λειτουργία ενώ έχει ξεκινήσει η κατασκευή της μεγάλης (Ηράκλειο – Αττική) που θα ολοκληρωθεί το 2023. Τέλος το 2027 αναμένεται να ολοκληρωθεί η Διασύνδεση των Δωδεκανήσων, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ και το 2029 θα συνδεθούν και τα Νησιά Βορείου Αιγαίου, ένα έργο ύψους 885 εκατ. ευρώ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ