Δήμος Αθηναίων: Κλιματικά ουδέτερα τουλάχιστον 50 σχολεία

Κλιματικά ουδέτερα αναμένεται να γίνουν τουλάχιστον 50 σχολεία του Δήμου της Αθήνας. Με την αρχή της σχολικής χρονιά 2024-2025 τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα αρχίσει ανάλογο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, ενεργοποιήθηκε εκ νέου η προσπάθεια σταδιακής εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στις ταράτσες μαζί με κηπάρια στις αυλές, ενώ συνεχίζεται και η ενεργειακή αναβάθμιση σχολείων παράλληλα με την διαδικασία αποκατάστασής τους (γιατί σε αρκετά υπάρχουν προβλήματα στη συντήρηση, φθορές κ.λπ.).

Σύμφωνα με όσα είπε στα ΝΕΑ ο αντιδήμαρχος Κλιματικής Διακυβέρνησης και Κοινωνικής Οικονομίας Νίκος Χρυσόγελος, αυτή την στιγμή σε συνεργασία με τους αρμόδιους αντιδημάρχους συντονίζουν τις προσπάθειες μελετώντας και παίρνοντας ιδέες και εμπειρίες από αντίστοιχα προγράμματα που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν ή από άλλους φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενα τέτοιο πρόγραμμα έχει ήδη εφαρμοστεί και στη χώρα μας την περίοδο 2017-2020, το «Κλιματικά σχολεία Αθήνα- Βερολίνο».

Οπως εξηγεί ο κ. Χρυσόγελος (ο οποίος τότε ήταν υπεύθυνος στο πρόγραμμα) επρόκειτο για μια δομημένη παρέμβαση που είχε εφαρμοστεί σε 72 σχολεία της Αθήνας και περιλάμβανε εκπαίδευση 20 εκπαιδευτών, περίπου 240 εκπαιδευτικών και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού σε ψηφιακή μορφή καθώς και εργαλεία διαδραστικής εκπαίδευσης. Η παρέμβαση αυτή σχεδιάζεται να επανενεργοποιηθεί από την επόμενη σχολική χρονιά με τη συμμετοχή και φορεών που έχουν εμπειρία στο αντικείμενο.

«Οταν μιλάμε για “κλιματικό” σχολείο, δεν εννοούμε μόνο ενεργειακά αναβαθμισμένο. Μεγάλο ρόλο παίζει και η δράση που αναλαμβάνουν οι μαθητές του, τόσο για τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική κοινότητα όσο και για τους γονείς και την γειτονιά τους γίνονται δάσκαλοι στους γονείς τους» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χρυσόγελος και συνέχισε: «Το σχολείο μετατρέπεται, με δυο λόγια, σε πυρήνα μιας εν δυνάμει ενεργειακής κοινότητας και οι μαθητές γίνονται “κλιματικοί ειδικοί” και “ενεργειακοί επιθεωρητές”, χωρίς όμως να περιορίζεται στο εκπαιδευτικό επίπεδο… Τα παιδιά με τη βοήθεια του υλικού (μιας εκπαιδευτικής βαλίτσας) γίνονται ερευνητές, μελετούν τα περιβαλλοντικά θέματα του σχολείου τους και προτείνουν λύσεις σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς που “τρέχουν” το πρόγραμμα» σύμφωνα με «Τα Νέα».

Σε ερώτηση για το τι θυμάται από την εφαρμογή του προγράμματος το 2017, ο αντιδήμαρχος απάντησε: «Η δυναμική συμμετοχή των παιδιών, κάτι που είχε εντυπωσιάσει και τους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα έχει μεγάλο ενδιαφέρον το να παρατηρήσει κανείς πώς μπορούν να λειτουργούν μέσα από ομάδες συνοχής και να παράγουν αποτέλεσμα. Το ένα παιδί είναι καλό στα μαθηματικά, το άλλο στα μαστορέματα, άλλο ξέρει να χειρίζεται καλά τα μηχανήματα. Η ομαδική δουλειά, η συνεργασία τους και το γεγονός ότι βλέπουν τα αποτελέσματά της είναι κάτι σημαντικό και από παιδαγωγική άποψη».

Στην πράξη, οι μαθητές κάνουν ενεργειακή επιθεώρηση στο σχολείο τους αναλύοντας ακόμη και τους λογαριασμούς του ρεύματος, του αερίου κ.λπ. Αυτό τους δίνει σημαντικές πληροφορίες για να μπορέσουν να προτείνουν μέτρα για εξοικονόμηση ενέργειας. Εφαρμόζοντάς τα δε εξοικονομούνται πόροι που μπορούν να κατευθυνθούν σε άλλες δραστηριότητες – είναι γνωστό ότι ένα μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού κάθε εκπαιδευτικής μονάδας δαπανάται στον τομέα της ενέργειας. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα «κλιματικά σχολεία», πρόκειται να εφαρμοστεί σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πηγή: newmoney.gr